A Pusztába ragadtatás, és Mr. Sátán általi megkísértés Márknál és Máténál a megkeresztelés élményének egyfajta csúcspontja. Lukácsnál ellenben hatalmas időtáv van a kettő között. Könnyen lehet hogy évek, sőt, évtized. KJ-t is lecsukják közben mire JK-t elragadják. Talán párhuzamba próbálja állítani a két történetet?
Jézust itt is 3-szor kísérti Mr. Sátán, de rossz sorrendben.
A 4.22-ben miért hívja "József fiá"-nak, mikor mind Máté, mind Márk Mária fiának mondta Jézust? Akkor már: miért nincs jelen azokban József? Egyértelműen csinált pár gyereket Jézus után. Ugyanakkor hiába ő akit kulturálisan családfőnek tekinthetett a kor, mégsem hivatkoznak rá. Előfordulhat hogy azokban egyszerűen meghalt útközben. Vagy méginkább az írók azt akarták erősíteni hogy az apa NEM József Jézus esetében. Lukács azonban fontosnak tartotta hogy őrá hivatkozzon itt. Amivel betesz a narratívának és a konzisztenciának.
Egyébként meg már itt tartunk. Jézus eddig Lukácsban szó szerint nem csinált semmit. Megszületett, körülmetélték, évente egyszer elmentek Templomba - és már ki is dobják otthonról 4.16-22 miatt: "És méne Názáretbe, ahol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni. / És adák néki az Ésaiás próféta könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita, ahol ez vala írva: / Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat, ... És behajtván a könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a zsinagógában mindenek szemei ő reá valának függesztve. / Ő pedig kezde hozzájuk szólani: Ma teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra."
De még jobb a 23-24: "És monda nékik: Bizonyára azt a példabeszédet mondjátok nékem: Orvos, gyógyítsd meg magadat! Amiket hallottunk, hogy Kapernaumban történtek, itt a te hazádban is cselekedd meg azokat. / Monda pedig: Bizony mondom néktek: Egy próféta sem kedves az ő hazájában." - ez most direkt bosszantja a hallgatóságot, vagy ennyire rossz kókler?
Még rosszabb, hogy miután kijelenti hogy "Bizony mondom néktek: Egy próféta sem kedves az ő hazájában." Jézus marad Galileában, csak Názáretből kotródik el. És újabb változtatás egy tettben: Simon apósa itt is mint Márknál hideglelésben fekszik - de ellentétben mind Márkkal, mind Mátéval, itt nem érintéssel gyógyítja meg, hanem szóval.
4.41: "Sokakból pedig ördögök is mentek ki, kiáltozván és mondván: Te vagy ama Krisztus, az Isten Fia! De ő megdorgálván, nem engedé őket szólani, mivelhogy tudták, hogy ő a Krisztus." - figyeljük meg, hogy ez nem ördögűzés, plusz a tetejébe még ... nem is tudom, gyávaság? Az igazság elhallgatása? A szólásszabadság korlátozása? Önzőség? Bármi is, nem jön le jól.