Máté egyérrtelműen narratíva szerint szerkeszti az események sorrendjét. Ott volt egymás után a sztori, hogy Keresztelő János megkérdőjelezi Jézust (amire ugye semmi oka nem volt, de haladjunk), és rögtön utána ott a sztori, amiben Jézus a városok szemére veti hogy nem tértek meg. Most pedig KJ elfogatásának története közvetlen amellett van, hogy Jézus nem tesz csodákat a hallgatóság hitetlensége miatt.
14.1: "Abban az időben hírét hallá Heródes negyedes fejedelem Jézusnak, / És monda szolgáinak: Ez ama Keresztelő János; ő támadt fel a halálból" - És hogyan csinálta volna? Nem technikailag, hanem szerintem maga a mitológiai háttér hiányzik, értve hogy egy rómainak, vagy akármi is volt Heródes (de biztos római tisztviselő, és NEM zsidó), nem állt rendelkezésére olyan mitológia, ami szerint valaki meghal, majd ugyanabban a testben feltámad. Az ugyebár egyértelmű hogy nem újászületett. Ez a verzió viszont csak akkor lehetséges, ha először is ez nem történt meg, másodszor pedig ha a koncepció a judaisták között akkoriban már létezett, tehát Márk evangéliuma már létezett, és az adta a mitológiai hátteret, amiért Máté szerzője ki tudta találni a sztorit! Még úgy is, hogy Márkban Jézus nem támadt fel, csak utaltak a lehetőségre.
Következik az 5,000-ek megvendégelése, de Mátéban ez csak a férfiak száma. A többi evangéliumokban fel sem merül hogy mások is lettek volna ott. Másik változás, hogy itt konkrétan beesteledett. Márknál ellenben csak "késő van", legvalószínűbb hogy délután, amikor a tömeg még el tud oszlani, és még aznap eljuthat egy (több) településre, ahol tudnak élelmet szerezni.
Szóval innen előreküldi a hajót, hogy "majd utóléri őket". Azt szeretném én látni, akár vizen járva is! És míg Márknál ekkor kísértetnek vélték és megrémültek, itt Péter nagy bátran elé akar menni gyalog a vizen!
15.1-3: "Akkor írástudók és farizeusok jőnek vala Jézushoz, Jeruzsálemből, mondván: / Miért hágják át a te tanítványaid a vének rendeléseit? Mert nem mossák meg a kezeiket, mikor enni akarnak. / Ő pedig felelvén monda nékik: Ti meg miért hágjátok át az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által?" - tehát itt nem mosni kezet performance-prófécia. A higiénia továbbra sem érdekel senkit.
15.19: "Mert a szívből származnak a gonosz gondolatok" - Jézus szerint a gondolkodás szerve a szív. Igazi görög.
15.22-28: a síro-feniciai asszony itt kananeus.
Márkban volt a süket szájába köpés - itt csak általánosságban van gyógyítás, és a konklúzió, hogy 15.31: "álmélkodik vala, látván, hogy a némák beszélnek, a csonkák megépülnek, a sánták járnak, a vakok látnak". Btw, miért nem hallunk soha a 4,000-ek megvendégeléséről?
16.3: "Reggel pedig: Ma zivatar lesz; mert az ég borús és veres. Képmutatók, az ég ábrázatját meg tudjátok ítélni, az idők jeleit pedig nem tudjátok?" - Jézus kijelenti, hogy megmondani, természetes jelekből, milyen idő lesz KIBASZOTT VARÁZSLAT.
A sadduceusok és a farizeusok jelet kívánnak, Jézus nem ad. Márknál nem voltak sadduceusok, és az egész nem Magdala határaiban történt (a sorszámozó ügyesen ezt az infót az előző fejezetbe csempészte, időtlenítve a történetet, hogy kevésbé tűnjön fel az ellentmondás), hanem Dalmánautában.
Itt is megy hogy "őrizkedjetek a ... ovászától / Nincs nálunk kenyér", de kinek a kovászától, ott a trükk. A farizeusokat mondjuk Máté is útálja, de nem Heródes ellen uszít, hanem a sadduceusok ellen.
Megint kihagyunk egy történetet, azt amelyikben a vak szemébe köpött.
16.18-19: "De én is mondom néked, hogy te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat. / És néked adom a mennyek országának kulcsait; és amit megkötsz a földön, a mennyekben is kötve lészen; és amit megoldasz a földön, a mennyekben is oldva lészen." - bármit is jelentsen ez. Egyébként tényleg úgy érzem, ebben a szakaszban úgy- ahogy, de tartják az események sorrendjét. Persze kérdés mi vana Lukácsban és Jánosban. De ha a végére érek, feltétlen csinálok egy elemzést ebből a szempontból..
16.28: "Bizony mondom néktek: Azok között, akik itt állanak, vannak némelyek, akik nem kóstolják meg a halált, amíg meg nem látják az embernek Fiát eljőni az ő országában." - oké, tudja valaki a Halhatatlan Zsidó lakcímét, vagy más elérhetőségét?
17.11-12: "Jézus pedig felelvén, monda nékik: Illés bizony eljő előbb, és mindent helyreállít; / De mondom néktek, hogy Illés immár eljött, és nem ismerék meg őt, hanem azt mívelék vele, amit akarának. Ezenképpen az ember Fiának is" - hogyana állított helyre mindent Illés,nekem azt meséld el.
17.12-13: "De mondom néktek, hogy Illés immár eljött, és nem ismerék meg őt, hanem azt mívelék vele, amit akarának. Ezenképpen az ember Fiának is szenvednie kell majd ő tőlük. / Ekkor megértették a tanítványok, hogy Keresztelő Jánosról szóla nékik." - akkor Jézus rosszul tudja, mert Jánosban János kijelentette, hogy ő NEM Illés és punktum.
17.15: "És mondván: Uram, könyörülj az én fiamon, mert holdkóros és kegyetlenül szenved; mivelhogy gyakorta esik a tűzbe, és gyakorta a vízbe." - Nos, Márknál ez úgy volt, hogy habzó szájú, meg görcsöl, aazaz kb. epilepsziás. És nem beleesett kondíciója miatt a tűzbe-meg-mindenhová véletlenül, hanem apuci próbálta eltenni láb alól! Ott azért kért segítséget Jézustól, mert nem tudta megölni. Az ördögűzés módja is teljesen más. Ott aza aapának először hinnie kellett, aztán valami összevartyogott, aztán megérintette. Itt elég ráförmednie. És az egész végén a 20. sorban miért érzi szükségét felemlíteni a mustármagot? Ismét? Oh, és megvan a tanítványok balsikere is az esettel. De nincsenek írástudók/farizeusok. És nem most sültek fel a Tanítványok, hanem még régebben!
17.24-27: "Mikor pedig eljutottak vala Kapernaumba, a kétdrakma-szedők Péterhez menének és mondának néki: A ti mesteretek nem fizeti-é a kétdrakmát? / Monda: Igen. És mikor beméne a házba, megelőzé őt Jézus, mondván: Mit gondolsz Simon? A föld királyai kiktől szednek vámot vagy adót? a fiaiktól-é, vagy az idegenektől? / Monda néki Péter: Az idegenektől. Monda néki Jézus: Tehát a fiak szabadok. / De hogy őket meg ne botránkoztassuk, menj a tengerre, vesd be a horgot, és vond ki az első halat, amely rá akad: és felnyitván a száját, egy státert találsz benne: azt kivévén, add oda nékik én érettem és te éretted." - Nos, ezzel mintha azat mondaná, Jézus kapernaumi. Legalábbis ott lakik, mert Betlehem, meg Názáret, ugye... Miért mondjaa hogy ő helyi, járna neki az ingyen bejárás? Másik kérdésem, hogy akkor ezek belógtak. A harmadik pedig, hogy nyilván nem kettesben volt Jézus Péterrel. AA többiek után nem kéne a kapudíjat kifizetni?
18.8: "Ha pedig a te kezed vagy a te lábad megbotránkoztat téged, vágd le azokat"
18.15-17: "Ha pedig a te atyádfia vétkezik ellened, menj el és dorgáld meg őt négy szem között: ha hallgat rád, megnyerted a te atyádfiát; / Ha pedig nem hallgat rád, végy magad mellé még egyet vagy kettőt, hogy két vagy három tanú vallomásával erősíttessék minden szó. / Ha azokra nem hallgat, mondd meg a gyülekezetnek; ha a gyülekezetre sem hallgat, legyen előtted olyan, mint a pogány és a vámszedő." - igazi szekta ez, komám!
18.20: "Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük." - hát aaz kísérletileg igazolt, hogy ez szó szerint véve nem igaz.
A 18. fejezet tehát sok duma.
Btw, más is észrevette, hogy ebben a szakaszban nem igazán tudni hol vannak, melyik tartományban?
19.21: "add el vagyonodat, és oszd ki a szegényeknek" - a 19. fejezet újabb prédikálós fejezet. Érdekesség, hogy Márknál még induláskor megy oda az érdeklődő, Máténál viszont miután már elment "onnan". Az ígéret is más a Tizenkettőnek. Ezúttal: "Bizony mondom néktek, hogy ti, akik követtetek engem, az újjá születéskor, amikor az embernek Fia beül az ő dicsőségének királyi székébe, ti is beültök majd tizenkét királyi székbe, és ítélitek az Izráel tizenkét nemzetségét." Szóval nem száz feleség, kétszáz gyerek, meg ilyenek.
20.12-14: "Mondván: Azok az utolsók egyetlen óráig munkálkodtak és egyenlőkké tetted azokat velünk, akik a napnak terhét és hőségét szenvedtük. / Ő pedig felelvén, monda azok közül egynek: Barátom, nem cselekszem igazságtalanul veled; avagy nem tíz pénzben szerződtél-é meg velem? / Vedd, ami a tiéd, és menj el. Én pedig ennek az utolsónak is annyit akarok adni, mint néked." - Ezt a morális kérdést nem lehet ám ilyen egyszerűen elintézni. Egyedül akkor működik, ha soha többé nem lesz szükséged munkaerőre. Ám ha akár még egyszer munkást akarsz fogadni, akkor baszhatod a termést, mert egész időszakra senki nem fog neked "10 pénzért" leszerződni.
Végül Máté megint a mennyiséget választja a minőség helyett. Jerikónál nem egy nevesített vak jön, hanem két vak.